NEUS- WANGPLOOICORRECTIE

Met het verstrijken van de jaren verliest de huid haar elasticiteit. Vooral in het gelaat is het verouderingsproces steeds duidelijker zichtbaar. Dit proces wordt tevens versneld door roken en door het gelaat veelvuldig onbeschermd aan zonlicht (zonnebank) bloot te stellen. Hiernaast zijn uiteraard ook erfelijke factoren van invloed op de mate en de snelheid waarmee de huid veroudert.

Bij een Neus – Wangplooi correctie wordt met name de verslapte overtollige huid - die zich in het zogenaamde wanggebied - verwijderd.
De ingreep resulteert in een strakkere kaaklijn.

De ingreep

Allereerst wordt exact bepaald welke hoeveelheid overtollige huid zal worden verwijderd en wordt de situatie middels een foto vastgelegd. De te verwijderen huid wordt vervolgens aan beide kanten symmetrisch afgetekend met behulp van een speciale chirurgische stift. Hierna wordt het gebied plaatselijk verdooft.

De tekening ten behoeve van de incisie loopt precies in de natuurlijke huidplooi, de zogenaamde neuswangplooi, en heeft de vorm van een halve maan in de richting van de wangen.
De overtollige huid wordt weggesneden.

De wond wordt met behulp van zeer dunne onoplosbare hechtingen gesloten zodat de hechting precies in de natuurlijk huidplooi komt te vallen. De huid wordt hierbij in twee lagen gehecht waardoor er zo min mogelijk spanning op de huid zal komen te staan. Vervolgens worden de hechtingen middels smalle speciale strips afgeplakt ter ondersteuning van het te genezen wondgebied.

Na 1 week zullen de hechtingen en de strips bij de eerste controle in het ziekenhuis worden verwijderd.

De gemiddelde duur van de ingreep is één uur.

Na de ingreep

Bij eventuele pijn na de ingreep kunt u Paracetamol, Ibuprofen of een andere niet bloed verdunnende pijnstiller gebruiken.
De eerste 24 uur na de operatie moet de patiënt zich zo rustig mogelijk houden.

Men dient dan ook alle inspanningen die stuwing van het bloed naar het wondgebied kunnen veroorzaken zoveel mogelijk te vermijden. Dat wil zeggen niet bukken, geen zware dingen tillen en zwaar lichamelijk werk laten liggen.

Het hoofd moet iets hoger liggen bij het slapen gaan, door het gebruik van extra kussens kan dit eenvoudig worden bereikt.
Zwellingen en huidverkleuring zijn normaal minimaal en zullen normaliter binnen enkele dagen tot weken verdwijnen.

De dag na de ingreep mag u douchen mits u zich voorzichtig afdroogt.

Wondgenezing

De meest voorkomende complicatie na de operatie is een onderhuidse bloeduitstorting. Meestal verdwijnt deze spontaan binnen enkele dagen na de ingreep.
Bij een Neus - Wangplooicorrectie is eventueel infectiegevaar relatief klein.

Een feit is dat roken de wondgenezing negatief beïnvloed. Wij raden onze patiënten aan om 4 weken voor de ingreep het roken drastisch te beperken en het liefst geheel te staken. Mogelijke complicaties worden namelijk vaker waargenomen bij patiënten die roken!

Een andere contra indicatie voor een goede wondgenezing is het gebruiken van acetylsalicylzuur bevattende medicijnen, de patiënt dient deze voor de ingreep te staken. Deze stof komt voor in sommige pijnstillende medicijnen zoals onder andere Aspirine, Acetosal en Ascal.

Mocht u na de ingreep extreme pijn ervaren dan kunt u altijd het ziekenhuis bellen en contact opnemen met de spoedeisende hulp. Deze afdeling zal beoordelen of de dienstdoende plastisch chirurg gebeld moet worden.

Het resultaat van een Neus – Wangplooi correctie is een natuurlijk, jonger en aantrekkelijker uiterlijk.
Het genezingsproces is een geleidelijk proces waarbij het resultaat weliswaar direct zichtbaar is maar de wondgenezing zeker nog weken in beslag zal nemen.

Het gebruik van make-up mag pas na de verwijdering van de hechtingen worden hervat. Blootstellen aan de zon moet de eerste

maanden na de operatie beperkt worden en niet zonder een goede bescherming worden gedaan.
Sporten moet u 2 weken niet beoefenen.
U dient eventueel bezoek aan de zonnebank ..... weken/maanden te mijden. Zo ook een bezoek aan de sauna wordt de eerste .... 6 weken afgeraden.