OORCORRECTIE

De meest voorkomende plastisch chirurgische ingreep aan de oren is het corrigeren van afstaande oren, flaporen genoemd in de volksmond.

De oorzaak van het ontstaan van deze zogenaamde flaporen is meestal het ontbreken van een plooi achter het oor. De afwezigheid van deze plooi is vaak erfelijk bepaald. De operatie kan bij iedereen, ouder dan vijf jaar, worden uitgevoerd. Het is een vrij eenvoudige ingreep die weinig pijn of ongemak veroorzaakt. Een andere mogelijke oor correctie is het veranderen van de grootte of de vorm van de oren. Bij deze ingreep is het soms noodzakelijk om een sneetje te maken aan de voorzijde van het oor. De operatie is vaak ingrijpender en het resultaat is iets moeilijker te voorspellen. De genezingstijd is afhankelijk van de soort oor correctie.

Bij volwassenen wordt de ingreep poliklinisch en onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Via van tevoren nauwkeurig aangegeven lijnen wordt er een stukje huid achter het oor weggenomen. Om de gewenste vorm van het oor te verkrijgen, wordt het kraakbeen van vorm veranderd en vastgezet met een oplosbare hechting.

Tenslotte wordt de huid achter de oren zorgvuldig gehecht.

Om de oren goed op hun plaats te houden, draagt de patiënt de eerste dagen een hoofdverband. In overleg met uw plastisch chirurg mag u dit verband zelf verwijderen. Hierna moet u gedurende drie weken dag en nacht een brede haarband of sportband dragen om de oren in hun nieuwe stand te ondersteunen. Na ongeveer een week worden de hechtingen verwijderd. De eerste paar dagen na de operatie kan de patiënt last hebben van gevoelloosheid en/of zwelling van de oren. Dit zijn normale verschijnselen die vanzelf verdwijnen. Na een paar weken is er nauwelijks meer iets van de ingreep te zien.

Complicaties komen in het algemeen nauwelijks voor. Infectie kan optreden, maar is goed te behandelen met antibiotica. Een andere mogelijke complicatie is dat het oor terug klapt en weer af gaat staan. De oorzaak ligt in het feit dat kraakbeen elastisch is en zich niet altijd in een andere stand laat dwingen. In dit geval is er een nieuwe ingreep nodig waarbij het kraakbeen extra stevig wordt vastgezet. Meestal is dit afdoende om een goed en blijvend resultaat te geven.

De meeste patiënten die een oor correctie aan hun afstaande oren hebben ondergaan zijn zeer tevreden met het resultaat.