SCHAAMLIP-CORRECTIE

Wanneer een schaamlip-correctie?

Een schaamlipcorrectie of schaamlip-verkleining is een chirurgische ingreep waarbij overtollig weefsel en/of slijmvlies van de kleine schaamlippen wordt verwijderd.

Overwegingen om een schaamlipcorrectie te laten uitvoeren, kunnen zowel esthetisch als medisch van aard zijn. Een medische reden kan zijn dat u last heeft van irritatie bij het sporten, lopen of fietsen, geslachtsgemeenschap en het dragen van strakke kleding.

De operatie wordt meestal onder plaatselijke verdoving uitgevoerd, maar indien u het wenst kan het eventueel ook onder algehele narcose. De plastisch chirurg bespreekt dit met u. U ligt op een operatietafel met ontbloot onderlichaam. Uw benen worden gespreid in twee beenhouders, zodat de plastisch chirurg de ingreep vanuit een voor hem en u optimale houding kan uitvoeren. Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg op de binnenste schaamlippen het gebied af dat hij zal verwijderen. Daarna wordt u verdoofd. Als de verdoving is ingewerkt, verwijdert de plastisch chirurg het schaamlip-weefsel op dusdanige wijze dat een zo natuurlijk mogelijk resultaat ontstaat. Bloedvaatjes worden dichtgebrand en vervolgens wordt de wond gesloten met dunne oplosbare hechtingen. Deze hoeven niet verwijderd te worden. De littekens worden nauwkeurig en nauwelijks zichtbaar gemaakt. De ingreep duurt ongeveer 45 minuten.

• Een cool-pack is prettig om de dag van de operatie ieder uur 10 minuten te koelen.
  • De kans op infectie is in dit gebied iets verhoogd. U mag dan ook de volgende dag al weer douchen en de wond goed afspoelen.
  • De eerste dagen na de operatie kunt u het wondgebied ook spoelen tijdens het plassen met lauw of koud water.
  • Omdat het gebied goed doorbloed is, bloedt de wond meestal enige tijd na. Gebruik daarom de eerste dagen erna maandverband.
  • Neem de eerste 2 dagen even iets meer rust op geleide van de pijn.
  • Tegen eventuele pijn kunt u paracetamol nemen. Als dit onvoldoende helpt of als de pijn toeneemt, kunt u het beste contact opnemen.
  • Na een week komt u voor controle op de polikliniek, hiervoor krijgt u een afspraak mee.
  • De hechtingen zijn oplosbaar.
  • Het eventuele gevoelsverlies en zwelling bij de schaamlippen verdwijnt na enkele dagen, tot weken.
  • Het is verstandig de eerste vier tot vijf weken geen penetrerend seksueel contact te hebben.
  • Fietsen is de eerste drie weken na de operatie niet aan te raden.

Een nabloeding (bloeden van of uit het operatiegebied) of een wondinfectie zijn de meest voorkomende complicaties na een operatie, ook al komen ze zelden voor. Wij verzoeken u daarom ook om thuis na de behandeling zelf in de gaten te houden of u bepaalde klachten heeft die kunnen wijzen op dergelijke complicaties. U kunt in dat geval altijd contact opnemen met het ziekenhuis.

De wondgenezing is een geleidelijk proces. Gedurende enkele weken na de operatie kan nog enige zwelling aanwezig zijn. Het eindresultaat van de schaamlipcorrectie is pas ongeveer zes weken na de operatie zichtbaar. Deze periode heeft een wondgebied nodig voor een optimale genezing. Littekens zijn nauwelijks zichtbaar.